Obrady Sejmiku były finałowym etapem konkursu „Stąd jesteśmy! Nasza Mała Ojczyzna w naszych marzeniach”. Na ten właśnie temat uczniowie szkół ponadgimnazjalnych przygotowywali prace, które oceniały komisje konkursowe, powołane przez starostwa powiatowe z Wielkopolski. W powiecie pilskim swoje propozycje przedstawiło 26 dwuosobowych zespołów.
Przed rozpoczęciem obrad młodzieżowi radni pracowali w wybranych przez siebie komisjach. Julia Góra wybrała Komisję Przedsiębiorczości, Laura Żurek Komisję Środowiska, Marcin Ciesielski Komisję Kultury, natomiast Patryk Zygmunt Komisję Edukacji i Rodziny.
Uroczystego otwarcia posiedzenia dokonała Zofia Szalczyk, przewodnicząca Sejmiku Województwa Wielkopolskiego. Następnie głos zabrał gość specjalny obrad, Peter Von Unruh, dyrektor Biura Heskiego Parlamentu. Po przegłosowaniu porządku obrad, nastąpił wybór sekretarzy. Jednym z nich został Patryk Zygmunt z pilskiego „Mechanika”. Następnie młodzieżowi radni dokonali wyboru przewodniczącego oraz trzech wiceprzewodniczących.
Zadania realizowane przez sejmik przedstawiła Zofia Szalczyk, z kolei nad zadaniami zarządu pochylił się Marek Woźniak, Marszałek Województwa Wielkopolskiego. Następnym i zarazem najważniejszym punktem obrad była prezentacja postulatów wypracowanych podczas pracy w komisjach. W postulatach młodzież przedstawiła perspektywę rozwoju Wielkopolski. Wypracowane wnioski posłużyły do przygotowania uchwały, którą przekazano obecnym władzom województwa.
- Sejmik Młodzieży Województwa Wielkopolskiego to wspaniała inicjatywa, którą warto kontynuować. Stwarza młodym ludziom pole do dyskusji i wymiany poglądów. Podczas obrad Sejmiku przedstawiono wiele ciekawych postulatów i interesującą perspektywę rozwoju Wielkopolski. To bardzo cieszy, że młodzież ma tak dużo pomysłów na rozwój naszej małej ojczyzny – powiedział Roman Sobieszczyk, wiceprzewodniczący Rady Powiatu w Pile.
***
Najważniejsze postulaty zawarte w uchwale przekazanej przez młodzież władzom Województwa Wielkopolskiego: położenie większego nacisku na kształcenie praktyczne z zakresu podstawowej ekonomii oraz zakładanie i prowadzenie działalności gospodarczej; utworzenie „inkubatorów przedsiębiorczości”, które wspomagałyby rozwój młodzieży w tej dziedzinie; przeniesienie przedmiotu „podstawy przedsiębiorczości” do środkowego okresu kształcenia na etapie szkoły średniej; pomysł na inwestycje w nieruchomości w obszarach atrakcyjnych dla przedsiębiorców oraz wynajmowanie ich przedsiębiorcom po niższych cenach (dzięki temu przedsiębiorca płaciłby mniej za wynajem, a Województwo Wielkopolskie zyskałoby dodatkowe przychody); utworzenie stref z największym wskaźnikiem bezrobocia i wprowadzenie dofinansowań dla przedsiębiorstw jako zachęty do prowadzenia działalności w takich obszarach; utworzenie „systemu ostrzegania” – rankingu najlepszych i najgorszych placówek w województwie wielkopolskim z wyszczególnieniem różnych typów szkół; zwrócenie uwagi na wykorzystanie energii słonecznej; budowa centrum edukacji ekologicznej (promowanie ekologii, stosowanie formy nagród a nie kar); zwrócenie uwagi na parki (monitoring, podział na strefy dla dzieci i młodzieży, parki dla osób niepełnosprawnych); budowa ścieżek rowerowych przy drogach wraz z infrastrukturą im towarzyszącą, walka ze smogiem; utworzenie portalu informacyjnego na temat konkursów organizowanych na terenie województwa wielkopolskiego; tworzenie parków technologicznych w subregionach województwa jako szansa na rozwój młodych naukowców; poszerzenie wiedzy o historii i kulturze lokalnej na lekcjach wiedzy o kulturze i wiedzy o społeczeństwie; utworzenie systemów stypendialnych; poprawa infrastruktury komunikacyjnej; zwiększenie zakresu dostępności do dóbr kultury; rewitalizacja obiektów sportowych, umożliwiających uprawianie sportu amatorskiego; wspieranie mniejszych klubów sportowych, jak i drużyn szkolnych; rozwój bazy sportowej w szkołach ponadgimnazjalnych; stworzenie struktury rozgrywek ligowych dla szkół w Wielkopolsce; dofinansowanie wyjazdów o charakterze poznawczym do instytucji kultury; stworzenie systemu warsztatów otwartych z zakresu kultury i sztuki dla szkół ponadgimnazjalnych; poprawa dostępu do informacji na temat dóbr kulturalnych, wydarzeń i historii regionu; dofinansowanie edukacji artystycznej (szczególnie w mniejszych miejscowościach) i wsparcie finansowe amatorskiego ruchu artystycznego; utworzenie w Wielkopolsce miejsca umożliwiającego organizację dużych koncertów.
(pp)
Napisz komentarz
Komentarze