Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama dotacje rpo

Już jutro: - To będzie wystawa roku. Zapiera dech!

Już jutro wydarzenie w pilskiej Galerii: Pilskie Biuro Wystaw Artystycznych Powiatu Pilskiego zaprasza w najbliższą środę, 28 czerwca, na wyjątkowe artystyczne wydarzenie – o godz. 19.00 rozpocznie się wernisaż malarstwa czterech uznanych, niezwykle cenionych artystów syryjskich. Szykuje się niezwykły wieczór z przepiękną, pełną odniesień kulturowych sztuką. I z udziałem wyjątkowych gości – jednym z nich będzie prof. George Yacoub.
Już jutro: - To będzie wystawa roku. Zapiera dech!

Po sukcesie, jaki odniosła w Pile wystawa „Kolory życia”, na której pilska Galeria prezentowała dzieła takich ważnych polskich artystów jak Franciszek Starowieyski, Jan Lebenstein, Andrzej Wróblewski, Edward Dwurnik, Henryk Cześnik, Kiejstut Bereźnicki, BWA PP nie obniża poprzeczki – przygotowana już na jutrzejsze otwarcie wystawa po prostu zapiera dech w piersiach – tego nie można przegapić… Wszystko wskazuje na to, że będzie to wystawa roku! 

Już w najbliższą środę, 28 czerwca, o godz. 19.00 otwarta zostanie wystawa malarstwa artystów syryjskich pt. „Postacie, twarze i role… bez końca. Współczesne malarstwo syryjskie”. Prace zaprezentują: Nizar Sabour, Karam Matouk, Edward Shahda oraz Ahmad Al Soufi. 

Partnerami BWA PP w projekcie są: Powiat Pilski, Galeria Quadrilion, Carmen Tarcha Gallery5 oraz SABRO Fundation.

Ahmad Al Soufi oraz Edward Shahda będą gośćmi wernisażu. A gościem szczególnym spotkania będzie prof. George Yacoub, który wprowadzi zebranych w tematy związane z Syrią, wygłaszając słowo wstępne – informuje Galeria. 

- To wyjątkowe, wrażeniowe malarstwo, niezwykle poruszające – to m.in. opowieść o tragicznych wydarzeniach, pożodze wojennej zgotowanej przez ekstremistów, którzy zniszczyli w Syrii wiele miejsc będących kolebkami miejscowej kultury. To także odwołania do przebogatej duchowości tego kraju, to magia Bliskiego i Dalekiego Wschodu, to koloryzm, bajkowość. Ale jest to, mimo zaznaczonej warstwy kulturowej i odniesień do kultury Wschodu, sztuka mocno europejska, co wyraża się m.in. w inspiracjach czerpanych również z tradycji naszej kultury, z dzieł artystów europejskich i także w kwestii stosowanych technik. To bardzo dobre i bogate znakami malarstwo – podkreślają organizatorzy ekspozycji. 

 

Na wernisażu gościć będziemy dwójkę autorów. Przyjedzie do Piły Edward Shahda - powiązany z magią Bliskiego i Dalekiego Wschodu, wielkim dziedzictwem jakie zrodziło się na kontynencie azjatyckim, a z drugiej strony silnie związany z osiągnięciami mistrzów europejskich. 

„Shahda nie dość, że połączył różne składniki kultury, to stworzył coś na miarę i skalę światową, coś za co dziś jest podziwiany, gdyż jego sztuka jest szeroko doceniania. Sukcesami były liczne wystawy na trzech kontynentach i uznanie międzynarodowe. Uchodzi dziś za jednego z najbardziej konsekwentnych kolorystów na syryjskiej scenie artystycznej. Porównywany jest do francuskiego wirtuoza koloryzmu Pierre’a Bonnarda oraz nawiązanie do sztuki Henri Matisse, Marca Chagalla, czy Františeka Kupki. Z doświadczeń tych malarzy czerpie on swobodę zawiązywania relacji barwnych, umiejętność osiągania właściwej nastrojowości i wydobywania walorów dekoracyjnych, różnicowania materii oraz bogactwa struktur, wiedzę na temat oddziaływania różnych tonów oraz związków między nimi a akordami muzycznymi”. 

 

Na otwarcie wystawy w pilskim BWA PP wybiera się także Ahmad Al Soufi. 

„Między odległą przeszłością a współczesnością, Bliskim Wschodem a Zachodem, mimesis a jej przeciwstawnością abstrakcją, zawiera się cała kwintesencja jego sztuki” – czytamy o artyście w katalogu towarzyszącemu wystawie. 

Uprawia malarstwo, rysunek, projektuje scenografie oraz zajmuje się kaligrafią arabską. Napisał także scenariusz do filmu telewizyjnego dla Al Jazeera.

„Alsoufi wykorzystuje najróżniejsze malarskie pomysły, które nie tylko wzbogacają walory jego kompozycji, lecz także służą wydobyciu realizmu jego wizji. W tym celu stosuje system kluczy lub punktów odniesienia, które umożliwiają widzowi identyfikację postaci czy przedmiotów. Tak więc stopa uświadamia nam obecność człowieka, a otwór w pudle rezonansowym i struny pozwalają nam wychwycić obecność instrumentu muzycznego w takiej kompozycji”.

 

Kuratorką ekspozycji jest Carmen Tarcha, z pochodzenia Syryjka, właścicielka warszawskiej Carmen Tarcha Gallery5 oraz Galerii Quadrilion, agentka sztuki, która już od blisko trzech lat współpracuje z pilskim BWA PP.

 

Gościem wernisażu będzie także prof. George Yacoub.

George Yacoub to orientalista, pracownik Katedry Arabistyki i Islamistyki Uniwersytetu Warszawskiego, autor wielu publikacji, także z zakresu języka arabskiego, przeznaczonych dla Polaków. Pełnił funkcję kierownika Polskiej Misji Archeologicznej w Ptolemais w Libii. 

Jest również autorem tłumaczenia „Ślubu” Gombrowicza na język arabski.

W 1971 roku otrzymał stypendium zagraniczne w Polsce. Opanowywał język, poznawał historię, kulturę, a także realia życia w Polsce. Studiował archeologię na Uniwersytecie Warszawskim. Na trzecim roku studiów związał się z Katedrą Arabistyki i Islamistyki kierowaną przez wybitnego polskiego arabistę, profesora Józefa Bielawskiego, wychowawcę kolejnych pokoleń badaczy. George Yacoub od 1979 roku do dnia dzisiejszego jest pracownikiem naukowym tej Katedry. 

Ożenił się z Polką. Po 30 latach od przyjazdu do Polski wystąpił o przyznanie mu obywatelstwa polskiego.

 

Galeria zaprasza na to niezwykłe wydarzenie i – przede wszystkim – na spotkanie z wyjątkową, poruszającą sztuką. 

Szczegóły w poście poniżej oraz na stronie: 

https://galeriabwa.pila.pl/postacie-twarze-i-role-bez.../

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu z grobuTreść komentarza: O torbach jako miejscu narażonym na przysiadanie wielką dupą pisywał Mariusz Szalbierz w jednym z odcinków cyklu "Szydercy". Dawał rady, żeby czasem rozprostować, z pewnością sfałdowany organ, szczególnie po długim przesiadywaniu na tym szczególe anatomicznym.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:44Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: antysemiciTreść komentarza: Ostatni gest tych dwóch obrzępałów wskazuje, że mogą być pochodzenia semickiego, albowiem mają wydatne kciuki, co jest charakterystyczną cechą antropologiczną tej grupy etnicznej.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:38Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: kij bejzbolowyTreść komentarza: Redaktor z wiochy wydający ostatnie tchnienia swojego miesięcznika ulotki, jako wielbiciel wszelkich zdziczałych form muzycznych, mógłby pójść na całość i zainstalował sobie w portkach Sztywny Pal Azji. To by mu zapewniło powodzenie przy manipulacjach u zbiegu ud z każdej strony, szczególnie w razie spotkania Arkadiusza Kluka - pederasty w Grupy Stonewall.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:30Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: minus ujemny to plusTreść komentarza: lemanowicz nie jest zainteresowany problemami usztywniania części. Byłby kontent, gdyby dowiedział się o peregrynacji redaktora z wiochy na peryferiach do parku sztywnych jako trupa miejsca wiecznego spoczynku koło metrykalnego, ustalonego administracyjnie tatusia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 11:13Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: plus dodatniTreść komentarza: Informuje się starca lemanowicza o całkowitym braku erekcji... To stały fragment gry u impotentów intelektualnych.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 12:04Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: HefajstosTreść komentarza: Dobrym może być miejsce spoczynku Rycha we wsi zabitej kołkami i dechami i pałą ormowską domniemanego, niedookreślonego tatusia.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 11:26Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.
Reklama
Reklama