Film KOAN poświęcony jest szerokiej twórczości prof. Grzegorza Przyborka. Inspiracją do obrazu była retrospektywna wystawa prac Przyborka w Galerii Sztuki Nowoczesnej Muzeum Okręgowego w Bydgoszczy. W autorskiej opowieści odwiedzamy m.in. Arles, gdzie autor filmu stara się odnaleźć źródła wielkiej przemiany w drodze twórczej artysty, która zapoczątkowała się właśnie w tym wyjątkowym miejscu, podczas pobytu w École Nationale Supérieure de la Photographie w latach 1989/90. Film Andrzeja Florkowskiego jest formą łączącą dokument z esejem filmowym, pozostawiającym przestrzeń na analizę i kontemplację obrazu fotograficznego oraz muzyki zespołu Targanescu. Zwiastun filmu można obejrzeć na kanale YouTube Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
- Punktem wyjścia do realizacji stała się wystawa retrospektywna KOAN w Galerii Sztuki Nowoczesnej w Bydgoszczy w 2019 roku. Wystawa ta dała mi możliwość rejestracji obiektów, które na ogół nie są dostępne - mówi Andrzej P. Florkowski. - We wrześniu tego roku nakręciliśmy plenery w Prowansji i słynną szkołę fotografii w Arles. Ponieważ w moim założeniu tam ukształtowała się wyjątkowa wizualność sztuki Grzegorza Przyborka i nie wyobrażałem sobie filmu bez wizyty w tym miejscu. W Łodzi wielokrotnie odwiedzałem pracownię Profesora, kiedy pracował nad cyklem Covidowym. W filmie wypowiada się Grzegorz Przyborek ujawniając swoje decyzje i okoliczności powstania szeregu prac. Do omówienia sztuki Profesora zaprosiłem dr hab. Mariannę Michałowską oraz prof. Ryszarda K. Przybylskiego, wybitnych znawców współczesnych trendów fotografii i współczesnej kultury. Wychodząc z założeń wystawy KOAN oraz estetyki sztuki Profesora starałem się podporządkować tym założeniom swój obraz filmowy i napełnić go symbolicznymi ujęciami. Wprawdzie film poświęcony jest "niemej" sztuce, to w moim założeniu dużą rolę odgrywać będzie muzyka. Zaprosiłem trzech artystów z poznańskiego zespołu Targanesku: Katarzynę Klebbę, Arnolda Dąbrowskiego i Pawła Palucha do nawiązania dialogu z obrazem fotograficznym jak i filmowym. Elementem, który pojawia się w filmie już od samej wystawy w Bydgoszczy jest woda. Motyw ten nawiązuje do filozofii zen, tak często pojawiającej się w filmie.
Andrzej Piotr Florkowski
Historyk sztuki, artysta fotograf, autor filmów, członek Związku Polskich Artystów Fotografików i Naukowego Towarzystwa Fotografii. Profesor, od 1988 pracownik Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu (dawna ASP). W latach 2008-2016 dziekan Wydziału Komunikacji Multimedialnej UAP. Kierownik Pracowni Fotografii Relacyjnej na Wydziale Fotografii. Członek Board of European League of Institution of Arts – Amsterdam (2016-2018). Inicjator i współorganizator Poznań Photo Diploma Award (2011-2019). Promotor twórczości artystów fotografii, m.in. nominujący w konkursie Prix Pictet, Londyn.
Grzegorz Przyborek
Profesor tytularny. Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Sztuk Plastycznych w Łodzi. Dyplom na Wydziale Grafiki w 1974 roku. Od 1976 do 2019 roku był pracownikiem naukowo-dydaktycznym w macierzystej uczelni. Prowadził również wykłady i zajęcia praktyczne z fotografii w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej w Łodzi oraz na Uniwersytecie Artystycznym w Poznaniu. Pisze teksty o fotografii. Ma w swoim dorobku dydaktycznym wielu wychowanków, aktywnie działających na polu sztuk pięknych. Twórczość w zakresie fotografii, mediów elektronicznych, obiektu, instalacji, rysunku, grafiki, rzeźby oraz z pogranicza innych dyscyplin sztuki. Brał udział w wielu wystawach w Polsce oraz za granicą.
(wb)
Napisz komentarz
Komentarze