Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Phishing jako najczęściej spotykana forma cyberataków

Choć mogłoby się wydawać, że temat oszustw internetowych jest już powszechnie znany, cyberprzestępcy nadal zaskakują swoją pomysłowością, tworząc nowe metody wyłudzania danych. W 2023 roku phishing stanowił aż 64% incydentów zgłoszonych do zespołu CERT Polska. Październik to europejski miesiąc cyberbezpieczeństwa, dlatego Ministerstwo Cyfryzacji przypomina, jak istotne jest zachowanie czujności w obliczu zagrożeń.
  • Źródło: https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/phishing-jako-najczesciej-spotykana-forma-cyberatakow
Phishing jako najczęściej spotykana forma cyberataków

Czym jest phishing? Phishing to termin pochodzący od angielskiego słowa fishing, które oznacza łowienie ryb. Analogicznie do łowienia, cyberprzestępcy stosują „przynętę”, by nakłonić użytkowników do ujawnienia poufnych danych, takich jak kody PIN lub numery kart kredytowych. Phishing często przyjmuje formę wiadomości e-mail imitujących komunikaty od banków lub innych instytucji, z prośbą o potwierdzenie danych lub kliknięcie linka do fałszywej strony. Ofiarą phishingu mogą stać się także właściciele firm, którym przesyła się fałszywe wezwania do zapłaty za usługi lub zaległe faktury.

W 2023 roku podobnie jak w latach poprzednich, phishing był najczęstszym typem cyberataków. Zarejestrowano 41 423 takie przypadki, co stanowiło ponad połowę wszystkich incydentów obsłużonych przez CERT Polska. To wzrost o 61%  w porównaniu do roku 2022. Najczęściej wykorzystywano wizerunek serwisów takich jak Allegro (11 161 przypadków), Facebook (5 308) oraz OLX (4 753).

Jak chronić się przed oszustem? Naszą czujność powinny wzbudzać wszelkie wiadomości, które wywierają presję czasu, proszą o pilne działania lub zawierają błędy językowe. Ważne jest sprawdzenie samego adresu URL oraz adresu nadawcy e-maila. W większości przypadków są one źle napisane lub wykorzystują rozszerzenia charakterystyczne dla darmowych domen z egzotycznych krajów. Nie należy klikać w podejrzane załączniki, szczególnie te, które pochodzą od nieznanego odbiorcy albo informują o atrakcyjnej wygranej w konkursie, w którym nigdy nie braliśmy udziału. Niebezpieczne załączniki często przypominają dokumenty PDF, Microsoft Word lub Excel. Podejrzenia powinny wzbudzać w szczególności ich rozszerzenia, takie jak .exe, js, .iso, .img, .htm, .html. Pamiętajmy również, że przedstawiciele banku nigdy nie poproszą o podanie kodu PIN do karty ani na stronie internetowej, ani podczas rozmowy telefonicznej.

W przypadku podejrzenia, że padło się ofiarą phishingu (uruchomiło się podejrzany załącznik lub odwiedziło fałszywą stronę), należy natychmiast zmienić hasła do swoich kont. W sytuacji podania danych finansowych należy skontaktować się ze swoim  bankiem. Konieczne jest również zgłoszenie incydentu – w Polsce istnieje kilka instytucji zajmujących się oszustwami internetowymi.

Oprócz policji można skontaktować się z CERT Polska (poprzez https://incydent.cert.pl/ lub w aplikacji mObywatel – usługa Bezpiecznie w sieci – podejrzane wiadomości SMS z linkami można zgłosić na nr 8080). Należy również przeskanować urządzenia programem antywirusowym, ponieważ kliknięcie podejrzanego linka mogło spowodować pobranie złośliwego oprogramowania.

Zaleca się także uruchomienie uwierzytelnienia dwuskładnikowego (np. w postaci kluczy sprzętowych) we wszystkich serwisach internetowych, które oferują takie rozwiązanie.

Nowe funkcje w aplikacji mObywatel 2.0

Ministerstwo Cyfryzacji, wychodząc naprzeciw potrzebom użytkowników, wprowadziło w aplikacji mObywatel 2.0 nową funkcję zgłaszania incydentów cyberbezpieczeństwa. Umożliwia ona raportowanie podejrzanych stron internetowych, e-maili czy SMS-ów. Zgłoszenia trafiają bezpośrednio do ekspertów z CERT Polska, którzy zajmują się analizą i eliminacją zagrożeń.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: durszlak wyznaniowyTreść komentarza: Ciekawość, czy Noska ma krzyż na grobie. Formułka ŚP jest dla wszystkich zrozumiała, bo wśród kumpli, rodziny, przyjaciół, pamięć jest święta. Noska kilka lat temu napisał gdzieś w publikacji, że jest chrześcijaninem. To się kłóci z aparatczykowością pezetpeerpwską, która zaciekle zwalczała osoby kościółkowe i religię.Data dodania komentarza: 1.04.2025, 12:13Źródło komentarza: Zmarł Zbigniew Noska, wieloletni redaktor naczelny "Tygodnika Nowego"Autor komentarza: wykazTreść komentarza: Faktycznie na portalu dzienniknowy.pl była witrynka tak zwane blogowisko, gdzie wypowiadała się zgraja blogerów, w tym Kujawa, Stokłosa, Maciaszczyk, Szejnfeld, Koenig, ...Data dodania komentarza: 31.03.2025, 09:39Źródło komentarza: Dzisiaj zmarł Paweł Z. Kujawa, wieloletni dziennikarz Tygodnika NowegoAutor komentarza: Hydra siedmiogłowaTreść komentarza: Ten aparatczyk miał też czerwone oczy z płaczu, kiedy Rakowski zapowiedział 29 stycznia 1990 roku na ostatnim zjeździe: sztandar Polskiej Zjednoczonej Partii Robotniczej wyprowadzić. I zaraz uczestniczył w przepoczwarzeniu i wylince z PZPR na SdRP.Data dodania komentarza: 30.03.2025, 11:25Źródło komentarza: Dzisiaj zmarł Paweł Z. Kujawa, wieloletni dziennikarz Tygodnika NowegoAutor komentarza: red is badTreść komentarza: "red", to jak doniósł Marek Barabasz, Noska, ZN, Aleksander Radek, (men), Kazek Posada. Barabasz skomentował, że red znaczy z ang. czerwony a Noska jest czerwony do bólu. To wszystko wyjaśnia.Data dodania komentarza: 30.03.2025, 11:16Źródło komentarza: Dzisiaj zmarł Paweł Z. Kujawa, wieloletni dziennikarz Tygodnika NowegoAutor komentarza: Ewka, pamiętasz?Treść komentarza: I co ty na to?Data dodania komentarza: 30.03.2025, 11:05Źródło komentarza: Dzisiaj zmarł Paweł Z. Kujawa, wieloletni dziennikarz Tygodnika NowegoAutor komentarza: korektTreść komentarza: 27 lipca 2014 na portalu dzienniknowy bloger Paweł Kujawa popełnił felieton, czy coś takiego pod tytułem "Czy Warsztaty są potrzebne? Są!" Chodziło o warsztaty jazzowe chodzieskie.Data dodania komentarza: 29.03.2025, 20:15Źródło komentarza: Dzisiaj zmarł Paweł Z. Kujawa, wieloletni dziennikarz Tygodnika Nowego
Reklama
Reklama