Ulicami Złotowa jeździł autobus elektryczny Ursus Smile, testując przydatność miejskiej komunikacji. Dzięki tej promocji mieszkańcy w większości akceptują pomysł władz miasta
Złotów licząc niemal 18 tys. mieszkańców, jak dotąd nie posiada komunikacji miejskiej. Kilkadziesiąt lat temu podjęta próba nie powiodła się, ale mimo tego wielu złotowianom wciąż marzą się autobusy, którymi mogliby dojechać do pracy, na zakupy, do szkoły, nad jezioro czy na odległy cmentarz. Burmistrz Adam Pulit postanowił podjąć się tematu, zapraszając do rozmów fabrykę Ursus Bus, produkującą pojazdy wykorzystywane do komunikacji miejskiej. Na dwa dni ściągnięto do Złotowa autobus Ursus Smile, by przetestować przydatność linii transportu publicznego, w ramach współpracy z fabryką Ursus - kosztów testu nie ponieśli ani mieszkańcy, ani ratusz.
22 lutego, w czwartek z samego rana w złotowskim ratuszu odbyła się prezentacja multimedialna pojazdu, której dokonał Waldemar Rumiński, dyrektor sprzedaży i marketingu w Ursus Bus. mówiąc m.in.:
- Elektromobilność to biznes, to także pewna idea komfortu, bezpieczeństwa i ekologicznego środka podróży dla każdego, bez względu na jego miejsce zamieszkania. Dlatego wychodzimy poza obszar metropolii i staramy się działać również tam, gdzie jeszcze nie kursują żadne autobusy miejskie. Waldemar Rumiński omówił parametry autobusu, zapotrzebowanie na energię, zasięg. Odpowiadał także na pytania z sali, między innymi o cenę pojazdu. Ta wynosi ok. 1 800 tys. zł, przy czym miasto może otrzymać nawet 70 procentowe dofinansowanie kosztów zakupu. O pojazdach elektrycznych mówił także ich wielki sympatyk - Wojciech Kosiba, inicjator elektromobilności w Złotowie; o korzyściach płynących z tytułu uruchomienia tego typu komunikacji miejskiej wypowiadał się także burmistrz Adam Pulit oraz jego zastępczyni, Małgorzata Chołodowska.
- Wiadomo od dawna, że na poziomie miast podobnych wielkością do Złotowa komunikacja miejska jest przydatna i ma wiele zalet - - przekonywał burmistrz. - Stanowi duże ułatwienie głównie dla osób starszych i rodziców, którzy zamiast odprowadzać dzieci do szkoły, mogą poczekać z nimi na autobus. Kolejna zaleta, to fakt, że dzięki temu ograniczy się ruch samochodów w mieście. To wpłynie pozytywnie na jakość powietrza, co jest szczególnie ważne w Złotowie, który pretenduje do miana Wielkopolskiego Zdroju. Bezpieczeństwo, ekonomia i ekologia to tylko niektóre zalety testowanego przez nas rozwiązania. Dajemy mieszkańcom możliwość bezpłatnych przejazdów przez dwa dni w Złotowie, autobusem napędzanym elektrycznie. To forma promocji elektromobilności, chcemy ją pogodzić z próbą badania potrzeb pod kątem transportu publicznego w mieście (na stronie zlotow.pl zamieszczono ankietę).
Po prezentacji w ratuszu przybyłych dziennikarzy i gości, w tym radną Agnieszkę Jesiek-Barabasz, zaproszono na próbny przejazd wytyczoną wcześniej trasą – 20 przystanków na długości 20 km. Potem, o godz. 10.30 autobus wyruszył z parkingu przy ul. Kujańskiej, w stronę centrum, na ul. Chojnicką, na osiedle Za Rzeką. Niemal przez cały przejazd autobus był pełny, pasażerom podobał się komfort jazdy, cicha praca silników, bez problemu "na pokład" Ursusa"wsiadały panie z wózkami z dziećmi. Podobnie działo się w piątek. Generalnie odczucia mieszańców miasta były bardzo pozytywne!
Wiadomo, że dla pełnej obsługi komunikacji, miasto musiałoby zakupić 4-6 autobusów, przy czym o mniejszych gabarytach niż ten testowany. Czy warto? Pojawiają się różne głosy, ale głosy na plus są w zdecydowanej większości. Aktualnie zauważono, że problemem jest brak dostatecznej ilości parkingów pod komunikację miejską, ale to można szybko zmienić.
Złotów od zarania swych dziejów czeka na komunikację miejską, to byłby także duży krok w kierunku poprawy jakości powietrza w mieście!
(jj)
Napisz komentarz
Komentarze