Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

Po co nam wolność?

PIŁA    „Siła WspółPracy” - wystawa w Galerii BWA: - To nie są piękne zdjęcia, to są trudne opowieści
Po co nam wolność?

Mimo, że rok 2018 już za nami, pozostajemy nadal w tematach okołorocznicowych: 100 lat od odzyskania niepodległości i 100. rocznica wybuchu Powstania Wielkopolskiego to także kanwa, na której zbudowano ideę wystawy „Siła WspółPracy”. Ale nie wprost. Wystawa jest bowiem mocno osadzona we współczesności i pokazuje, w jaki sposób dziś, po stu latach, rozumiemy wolność i jak z niej korzystamy. Wernisaż odbył się w miniony piątek w pilskiej Galerii BWAiUP. Na spotkaniu obecnych było wielu gości, także spoza naszego miasta; szczególnie miło było powitać fotografików ZPAF Okręg Wielkopolski – autorów prezentowanych zdjęć, w tym prezesa ZPAF Poznań Zdzisława Orłowskiego.    

Siła WspółPracy” to wystawa zbiorowa artystów ze Związku Polskich Artystów Fotografików Okręg Wielkopolski. Swoje prace prezentują: Andrzej Dobosz, Andrzej Florkowski, Tytus Grodziski, Maciej Kuszela, Marek Lapis, Piotr Nowak, Zdzisław Orłowski, Antoni Rut, Krzysztof Ślachciak, Sławomir Tobis, oraz pilanie: Wojciech Beszterda, Zofia Kawalec Łuszczewska, Stanisław Pręgowski i Piotr Spek.

Siłą sprawczą tej wystawy był ZPAF Okręg Wielkopolski, który zdecydował się upamiętnić 100. rocznicę Powstania Wielkopolskiego za pośrednictwem sztuki fotograficznej.

- O 100.rocznicy odzyskania niepodległości Polski wypowiadano się już na najróżniejsze sposoby. Ta wystawa jest niejednoznaczna, ma skłaniać do refleksji. Oglądając prezentowane zdjęcia mamy odpowiadać sobie na wiele pytań. Ja chciałbym przytoczyć jedno zdanie z katalogu tej wystawy, z tekstu pani kurator Hanny Grzeszczuk- Brendel, które mnie szczególnie zaintrygowało. Zapytała: jak wykorzystujemy naszą wolność, co z nią robimy. Sadzę, że oglądając te nietuzinkowe prace pod tym kątem, refleksje mogą być zaskakujące… - mówił otwierając wystawę Edmund Wolski, dyrektor BWAiUP w Pile.

Wystawa nie jest wystawą historyczną, nie znajdziemy tu fotografii powstańców ani zatrzymanych w kadrze obrazów tamtych dni.

Hanna Grzeszczuk- Brendel, kuratorka wystawy: - Jest to wystawa osadzona mocno we współczesności i w związku z tym rozwija cały szereg pytań skoncentrowanych wokół tego, jak my wykorzystujemy tę niepodległość, co z nią robimy, jak potrafimy się z nią obchodzić, co ona dla nas znaczy.

- To spojrzenie na to, co w tej chwili dzieje się w naszych głowach, w naszych myślach, w naszych relacjach. To pytanie, czy jesteśmy razem, czy jesteśmy osobno. O to, czym są dla nas symbole narodowe. Nie odbierajcie tej wystawy jako pokazu pięknych zdjęć. To nie są piękne zdjęcia, to są trudne opowieści – mówił Piotr Spek, wiceprezes ZPAF Okręg Wielkopolska.

Fotografie podzielone są w cykle, każdy z opisem wyjętym z bogatego katalogu ekspozycji, co może naprowadza nieco oglądających na sposób interpretacji poszczególnych zdjęć, ale też jest przepięknym słownym dopełnieniem obrazu. Dobrze spojrzeć na poszczególne prace przez pryzmat tekstu, a później wejść w świat pokazany na fotografii. Ciekawe doświadczenie…

Wernisaż odbywał się 8 marca, w Dzień Kobiet, były więc i życzenia dla pań i słodkości – a także coś dla ducha – minirecital fortepianowy Grzegorza Rychlika. 

Działalność BWAiUP finansowana jest z budżetu Powiatu Pilskiego. 

eKi

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu z grobuTreść komentarza: O torbach jako miejscu narażonym na przysiadanie wielką dupą pisywał Mariusz Szalbierz w jednym z odcinków cyklu "Szydercy". Dawał rady, żeby czasem rozprostować, z pewnością sfałdowany organ, szczególnie po długim przesiadywaniu na tym szczególe anatomicznym.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:44Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: antysemiciTreść komentarza: Ostatni gest tych dwóch obrzępałów wskazuje, że mogą być pochodzenia semickiego, albowiem mają wydatne kciuki, co jest charakterystyczną cechą antropologiczną tej grupy etnicznej.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:38Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: kij bejzbolowyTreść komentarza: Redaktor z wiochy wydający ostatnie tchnienia swojego miesięcznika ulotki, jako wielbiciel wszelkich zdziczałych form muzycznych, mógłby pójść na całość i zainstalował sobie w portkach Sztywny Pal Azji. To by mu zapewniło powodzenie przy manipulacjach u zbiegu ud z każdej strony, szczególnie w razie spotkania Arkadiusza Kluka - pederasty w Grupy Stonewall.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:30Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: minus ujemny to plusTreść komentarza: lemanowicz nie jest zainteresowany problemami usztywniania części. Byłby kontent, gdyby dowiedział się o peregrynacji redaktora z wiochy na peryferiach do parku sztywnych jako trupa miejsca wiecznego spoczynku koło metrykalnego, ustalonego administracyjnie tatusia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 11:13Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: plus dodatniTreść komentarza: Informuje się starca lemanowicza o całkowitym braku erekcji... To stały fragment gry u impotentów intelektualnych.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 12:04Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: HefajstosTreść komentarza: Dobrym może być miejsce spoczynku Rycha we wsi zabitej kołkami i dechami i pałą ormowską domniemanego, niedookreślonego tatusia.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 11:26Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.
Reklamadotacje rpo
Reklama