Kacprów trzech, Kuba, Miłosz i Wiktoria
Dziś Wielkopolskie Samorządowe Centrum Edukacji i Terapii w St. Łubiance pod patronatem Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu, funkcjonuje jako szkoła już kilka lat. Wcześniej placówka, pod innym szyldem, spełniała swoje uczelniane działania bardzo dużo czasu.
Tak czy inaczej szkoła w Starej Łubiance jest bardzo znanym w regionie ośrodkiem szkolnym, posiadającym bardzo bogaty zakres nauczania.
Wśród wielu projektów jest m.in. Szkoła Specjalna. Przysposabiająca do Pracy.
Do szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy mogą uczęszczać uczniowie z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz z niepełnosprawnościami sprzężonymi.
Warto dodać, iż edukacja w tej szkole obejmuje nie tylko funkcjonowanie osobiste i społeczne, ale także zajęcia rozwijające komunikowanie się, zajęcia kształtujące kreatywność, przysposobienie do pracy, wychowanie fizyczne, religię oraz rewalidacja.
Nauka w takiej szkole trwa 3 lata, a klasy liczą od 6 do 8 uczniów.
- To nie przypadek, że trafiam na taką grupę. To magnez głownie w postaci wychowawczyni tej klasy, którą jest Iwona Miedzińska - nauczyciel dyplomowany, oligofrenopedagog, tyflopedagog, nauczyciel-terapeuta dziecka z autyzmem, terapeuta Metody Tomatisa, z którą i jej podopiecznymi miałem satysfakcję współpracować za dobrych czasów w Rzadkowie.
Dzisiaj u tej niezwykłej kobiety, ba mającej ponad 30 letnie doświadczenie, w jej załodze klasowej, u trojga uczniów występuje niepełnosprawność sprzężona, tj. niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i autyzm, a u dwóch uczniów niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym i niepełnosprawność ruchowa,w tym z afazją.
Ten zespół jest zróżnicowany pod względem emocjonalnym, intelektualnym oraz różni się aktywnością podczas zajęć.
W sumie - jak uważa Pani Iwona: uczniowie są zgrani i chętnie spędzają ze sobą czas. Lubią sobie pomagać, mają dużo empatii. Chętnie przychodzą do szkoły i pomimo swoich niepełnosprawności starają się być jak najbardziej samodzielni. Pomimo tego wszyscy potrzebują dużego wsparcia ze strony nauczycieli podczas zajęć.
Chcę się więcej o nich dowiedzieć, poznać je bardziej, staram się zaskarbić ich przyjaźń!
Na pierwszy rzut oka rzuca mi się Wiki, prawdziwy rodzynek w tym gronie. Wiktoria ma już 18 l, jest miłą sympatyczną dziewczyną, lubianą przez kolegów w klasie.
Iwona dodaje: Lubi pomagać innym, jest troskliwa i opiekuńcza. Czasami wycofana, potrzebuje wtedy zrozumienia i wsparcia. Bardzo lubi muzykę disco polo, taniec, zajęcia ruchowe oraz zajęcia kulinarne. Jest bardzo dumna z wykonanego przez siebie zadania i cieszy się z każdej pochwały. Lubi, gdy poświęca jej się czas.
Najstarszy z Kacprów to 21 letni młodzieniec. Jest raczej spokojnym i przyjacielskim uczniem, pracowitym, ale małomównym. Lubi zajęcia praktyczne, naśladuje czynności nauczyciela, zadania wykonuje bardzo starannie.
Iwona podkreśla: Wszystkie zadania stara się wykonać do końca. Bywa uparty ( a kto z nas nie? ). Polubił zajęcia na szkolnej siłowni. Fascynuje się pociągami, samolotami i komputerami.
Moja rozmówczyni o pozostałych uczniach mówi inny: Kacper (16 l.) to miły, spokojny i sympatyczny uczeń. Jest chłopcem zdyscyplinowanym i obowiązkowym. Bardzo poważnie podchodzi do każdego powierzonego mu zadania. Lubi zajęcia ruchowe. Zajęcia praktyczne są dla niego dużym wyzwaniem. Stara się być bardzo samodzielny i cieszy się z najmniejszego sukcesu. Bardzo lubi gry planszowe (potrafi przestrzegać zasad gry). Jego ulubionym sportem jest piłka koszykowa. Trenuje aikido (są to zajęcia pozalekcyjne).
Kacper (16 l.) to wesoły , koleżeński, energiczny i zawsze uśmiechnięty chłopak. Nie lubi nudy. Nie ma problemów w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi. Jest bardzo ufny. Lubi pomagać. Jest bardzo pracowity, ale niepowodzenia go zniechęcają, dlatego tak ważne jest wsparcie
i pochwały, które działają na niego bardzo mobilizująco. Zajęcia praktyczne kulinarne, jaki majsterkowanie dają mu dużo satysfakcji. Bardzo lubi zajęcia ruchowe. Interesuje się sportem. Gra w piłkę nożną.
Jakub (22 l.) to pogodny, miły i uśmiechnięty uczeń. Przestrzega zasad obowiązujących w grupie. Chętnie uczestniczy we wszystkich zajęciach edukacyjnych. Oczekuje wsparcia ze strony nauczycieli. Często podejmuje kontakty z rówieśnikami, lubi z nimi rozmawiać, opowiada kolegom o tym, co go interesuje. Jeździ rowerem trójkołowym. Pasjonuje się oglądaniem seriali, słuchaniem muzyki (Krzysztof Klenczon, Beatlesi, Czerwone Gitary). Lubi kabarety. Ulubione dyscypliny sportowe to: bocce, nartorolki, badminton. Jakub ma również osiągnięcia sportowe, m.in.: 5-7 V 2022 r. - udział w XII Ogólnopolskich Letnich Igrzyskach Olimpiad Specjalnych w Rybniku – zdobywca złotego medalu w dyscyplinie Bocce w grze indywidualnej oraz złotego medalu w grze deblowej.
Miłosz (16 l.) to kontaktowy, miły, pogodny i bardzo zdyscyplinowany chłopak. Jak każdy uczeń w tej klasie, lubi zajęcia sportowe. Stara się wykonywać wszystkie zadania poprawnie. Pochwały motywują go do dalszej pracy. Jest przewodniczącym klasy, a do powierzonej funkcji podszedł bardzo poważnie. Chętnie uczestniczy we wszystkich zajęciach w szkole. Jego zainteresowania to: wycieczki rowerowe; obserwacja przyrody przez lornetkę; obserwacja nieba przez teleskop.
Mariusz Markowski
Napisz komentarz
Komentarze