Transport morski ładunków – niezbędne jest odpowiednie zabezpieczenie przewożonych maszyn
Działania, jakie obejmują pakowanie maszyn do transportu morskiego, służą ochronie ładunku przed różnymi czynnikami, jakie mogą wystąpić podczas podróży. Dotyczy to:
- wody i soli morskiej, które powodują korozję,
- wysokiej fali czy uszkodzeń kadłuba statku, mogących doprowadzić do zalania urządzeń,
- silnego wiatru oraz kołysania statku – mogą one wywołać przemieszczanie ładunku i pojawianie się na nim zarysowań czy pęknięć.
Nie można z góry przewidzieć, czy wszystkie z takich zagrożeń się uwidocznią, a jeśli tak, to w jakiej skali. Zawsze jednak należy się na nie przygotować, co zapobiegnie stratom finansowym wynikającym z uszkodzenia elementów linii produkcyjnej. Pamiętajmy, że niektóre maszyny są bardzo drogie i są niezbędne do prowadzenia działalności przez zakład, a więc ich brak może pociągnąć zarówno straty finansowe, jak i wizerunkowe.
Wyzwania rosną, jeśli realizowany jest transport morski ponadgabarytowy. W jego ramach trzeba uważać na przykład na to, aby odpowiednio zabezpieczyć wystające elementy, które mogłyby zranić personel statku.
Jak wygląda pakowanie maszyn do transportu morskiego?
Jeśli realizowany jest transport morski ładunków, ich zabezpieczenie nie jest łatwym zadaniem, gdyż wiąże się z wykonaniem wielu zadań. Profesjonalnie zajmuje się tym firma Inrel, której pracownicy dysponują niezbędną wiedzą i doświadczeniem, a także wykorzystują specjalistyczny sprzęt, co daje gwarancję szybkiego i efektywnego zrealizowania relokacji elementów linii produkcyjnej.
Na początek niezbędne jest przeprowadzenie wizji lokalnej, w trakcie której dokonuje się pomiarów maszyn. Jest to potrzebne, aby dobrać odpowiednie skrzynie transportowe. Następnie dochodzi do:
- zaprojektowania i wykonania skrzyń,
- wyboru środków zabezpieczających,
- demontażu maszyn,
- umieszczenie elementów linii produkcyjnej w skrzyniach, a także ich zabezpieczenia, zamknięcia i oznakowania.
Transport morski ponadgabarytowy, jak zresztą każdy inny przewóz drogą morską, wymaga ponadto załadunku do kontenera. W tym celu używa się wózków widłowych czy żurawi. Ostatni etap to zabezpieczenie skrzyń w kontenerze.
Jakie środki zabezpieczające powinny być stosowane, jeśli chodzi o pakowanie maszyn do transportu morskiego?
Aby ładunek nie przemieścił się w trakcie przewozu i nie doszło do jego uszkodzenia, niezbędne są odpowiednie skrzynie transportowe. Powinny one być wykonane zgodnie ze standardem ISPM 15 (IPPC), co gwarantuje wytrzymałość i odporność na zróżnicowane czynniki. Dobrze, gdy są one wytwarzane na indywidualne zamówienie, w tartaku. Zapewnia to ich dokładne dopasowanie do przewożonych sprzętów.
Pakowanie maszyn do transportu morskiego wiąże się z koniecznością zastosowania skrzyń transportowych. Muszą one mieć wymiary dopasowane do gabarytów przewożonych sprzętów, a także być wykonane z trwałych materiałów, aby nie uległy uszkodzeniu w trakcie podróży.
W zależności od tego, jakich maszyn dotyczy transport morski ładunków, skrzynie mogą być wyposażone we wskaźniki:
- przechyłu,
- temperatury,
- wilgotności.
Czujniki pozwolą szybko wykryć wszelkie nieprawidłowości w ułożeniu maszyn i skorygować zabezpieczenia. Dużą rolę odgrywają również antykorozyjne środki zabezpieczające, w tym specjalna folia, papier i smar, a także pochłaniacz wilgoci.
Warto zadbać o to, aby pakowanie maszyn do transportu morskiego przeprowadziła wyspecjalizowana w tym firma, która wykona odpowiednie pomiary i dobierze adekwatne skrzynie, a nawet wykona demontaż maszyn oraz zrealizuje ich przewóz do portu. Da nam to gwarancję, że cenny ładunek nie zostanie uszkodzony podczas rejsu i dotrze bezpiecznie w miejsce docelowe.