Co zrobić, jeśli bankomat nie chce oddać nam karty?
Wkładasz kartę do bankomatu, wpisujesz PIN, wybierasz interesującą cię kwotę… i nic się nie dzieje. Bankomat dosłownie zjadł ci kartę! Co robić w takiej sytuacji? Na początek warto chwilę poczekać. Być może bankomat po prostu się zawiesił, a operacja zostanie poprawnie wykonana. Jeśli jednak po kilku minutach bankomat nie oddaje nam karty, zacznijmy działać. W jaki sposób? Zacznijmy od spisania numeru bankomatu - numer zazwyczaj znajduje się w prawym, górnym rogu maszyny. Tam także znajdziemy numer kontaktowy do operatora bankomatu. Możemy pod niego zadzwonić lub od razu zadzwonić na numer infolinii naszego banku. Jeśli widzimy w aplikacji mobilnej, że pieniądze zostały pobrane z naszego rachunku, ale nie zostały nam wypłacone, to od razu składamy ustną reklamację. Następnie zastrzegamy kartę do czasu jej odbioru. Nasza karta płatnicza będzie do odbioru w najbliższej placówce banku bądź zostanie zniszczona. To zależy od tego, z jakiego bankomatu korzystaliśmy. Jeżeli bankomat należy do instytucji, w której prowadzimy rachunek to na pewno odzyskamy kartę. W sytuacji, gdy jest to “obcy” dla nas bank, to karta zazwyczaj jest automatycznie niszczona. W ten sposób zmniejszamy ryzyko kradzieży tożsamości, która wpływa na zdolność kredytową.
Jak zastrzec kartę?
To prosty i szybki proces. Nie wymaga nawet wizyty w banku. Wystarczy zadzwonić na infolinię naszego banku albo zalogować się na swoje konto (z poziomu bankowości elektronicznej lub aplikacji mobilnej). Podczas osobistej wizyty lub rozmowy przez telefon należy powiedzieć o zaistniałej sytuacji, potwierdzić swoją tożsamość (najczęściej przez podanie swojego numeru PESEL, ale nigdy nie podajemy PIN-u ani hasła do konta!). Z kolei jeśli sami zastrzegamy kartę, to po zalogowaniu się na swoje konto musimy znaleźć zakładkę “karty” i w nią kliknąć. W menu powinna znajdować się opcja “zastrzeżenie karty”. Po wybraniu odpowiedniej karty trzeba potwierdzić operację. Możemy spodziewać się wiadomości lub telefonu z banku potwierdzającego nasze działanie. Zastrzeżenie karty to konieczny krok, jeśli chcemy mieć pewność, że nikt z niej nie skorzysta. Szanse na to, że bankomat odda kartę następnemu klientowi lub że pracownik wyciągający ją z maszyny postanowi ją wykorzystać są małe. Jednak warto zachować ostrożność.
Bankomat nie wydał pieniędzy, ale pobrał środki z konta…
W tej sytuacji konieczna będzie już wcześniej wspomniana reklamacja. Niewypłacone pieniądze można odzyskać składając ją w formie pisemnej lub ustnej (przez telefon). Podajemy wtedy dokładne dane dotyczące zdarzenia: czas, miejsce, numer bankomatu, kwotę, którą chcieliśmy wypłacić. Po złożeniu reklamacji bank zweryfikuje to zdarzenie i odda nam pieniądze na konto po minięciu okresu reklamacji - bądź wcześniej. Zazwyczaj okres rozpatrzenia reklamacji wynosi 30 dni. Jeśli nie będziemy zadowoleni z obsługi banku w tak stresującej sytuacji, możemy pomyśleć o zmianie instytucji. Bądź co bądź odzyskiwanie pieniędzy oraz konta to dobra okazja, aby sprawdzić sprawność działania danego banku. Jeśli nie będziemy zadowoleni, szybka i nowoczesna porównywarka kont bankowych Ofin pomoże nam wybrać lepsze konto bankowe.
Dlaczego bankomat nie wypłacił pieniędzy?
Wbrew pozorom całkiem często dochodzi do takich sytuacji. Powody są różne. Może się zdarzyć tak, że po prostu zabrakło nam środków na koncie albo przekroczyliśmy dzienny limit wypłaty pieniędzy. Czasem nasz bank ma przerwę techniczną i jeśli akurat w tym momencie spróbujemy wykonać transakcję, to może się ona nie udać z powodu braku możliwości połączenia (bankomat nie połączy się z bankiem). W niektórych przypadkach powody są znacznie bardziej prozaiczna: karta może być tak zabrudzona bądź uszkodzona, że bankomat może jej prawidłowo nie odczytać. Zdarza się i tak, że sam bankomat ulega awarii. Niezależnie od powodów, jeśli bankomat zatrzymał naszą kartę, musimy działać od razu. Jeśli nie zastrzeżemy karty, narażamy się na sytuację, w której ktoś może z niej skorzystać. Przykładowo bank nie odda nam karty, ale po kilku minutach - jak już odejdziemy od maszyny - ją “wypluje”. Nie każdy znalazca będzie uczciwy w takim sytuacji i należy o tym pamiętać. Nie ma co liczyć na szczęście. Nie tylko skradziony dowód osobisty jest zagrożeniem dla naszego portfela.