Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama dotacje rpo

Media na garnuszku władzy

PIŁA   Kilkaset tysięcy złotych rocznie wydają z miejskiej kasy prezydent Piotr Głowski oraz podległe mu jednostki na artykuły sponsorowane, ogłoszenia oraz promocję w mediach  
Media na garnuszku władzy

 

 

Kilkanaście dni temu prezydent Piły Piotr Głowski odmówił udzielenia odpowiedzi na pytania dziennikarzowi, dlatego że ten „pracuje dla Tygodnika Nowego”. Idąc tym tokiem myślenia, postanowiliśmy więc sprawdzić kto „pracuje” dla prezydenta Piotra Głowskiego, a więc – mówiąc inaczej – jakie kwoty przekazywane są pilskim mediom przez Urząd Miasta Piły oraz spółki miejskie.

 

Współpraca na linii samorząd- media jest oczywiście konieczna, bo to właśnie media, dzięki swojej sile przebicia trafiają bezpośrednio do mieszkańców Piły. Jednak kwoty, które przekazywane są na obsługę medialną Urzędu Miasta Piły i podległych mu jednostek mogą zwalić z nóg. Zaczyna się dość skromnie, bo od kosztów prowadzenia strony internetowej Urzędu Miasta Piły.

 

- Oficjalnym serwisem Urzędu Miasta Piły jest strona www.pila.pl oraz www.bip.pila.pl. Koszty roczne z tytułu usług hostingowych, czyli utrzymania poczty elektronicznej i stron to kwota 1906 zł brutto – wyjaśnia Dorota Semenov, rzeczniczka Urzędu Miasta Piły.

 

Tu jeszcze wszystko jest w normie. Dalej robi się jednak ciekawie, bo Gmina Piła jest jedną z nielicznych w naszym regionie, która wydaje pieniądze na ogłoszenia w Gazecie Wyborczej. Jak wynika z analizy portalu WirtualneMedia.pl, pod koniec minionego roku, to właśnie Gazeta Wyborcza straciła najwięcej czytelników spośród wszystkich gazet – aż 20%, więc jak łatwo sobie wyobrazić, również w samej Pile zainteresowanie tym tytułem jest marginalne. Mimo to Urząd Miasta Piły wydaje całkiem niemałe kwoty na ogłoszenia w tym tytule.

 

- Umowa na publikację ogłoszeń w roku 2017 opiewała na 32.000 zł (rząd wielkości), na tytuły: Gazeta Prawna, Gazeta Wyborcza, Tygodnik Pilski, Tygodnik Nowy – tłumaczy Dorota Semenov.

 

Dlaczego akurat Gazeta Wyborcza znalazła się na szczycie tego zestawienia oraz do kogo docierają ogłoszenia, na które prezydent Piotr Głowski wydaje tyle pieniędzy, skoro czytelników tego tytułu w naszym mieście można policzyć niemal na przysłowiowych palcach jednej ręki? Być może pan prezydent chce w pewien sposób wspierać to wydawnictwo, choć jednego zarzucić mu nie można – o gospodarkę w Pile również dba przekazując szczodre dary pilskim mediom. Wiele osób zarzuca, iż w ten sposób jednocześnie promuje własną osobę, choć z takim stwierdzeniem nie zgadza się pani rzecznik.

 

- Urząd Miasta nie współpracuje z żadną agencją PR-ową, ani agencją zajmującą się kreowaniem wizerunku. Wizerunek Urzędu Miasta Piły i urzędu Prezydenta kreuje prezydent i pracownicy Urzędu codzienną, rzetelną pracą – mówi Semenov.

 

Stwierdzenia te wywołują niemal tak samo szeroki uśmiech jak słowa prezydenta Głowskiego, który w czasie jednej z konferencji stwierdził, iż brzydzi się kłamstwem (co zapewne u niejednej osoby wywołało salwy śmiechu). Gdyby bowiem rzeczywiście to codzienna praca kreowała wizerunek prezydenta Głowskiego, wówczas byłby on słabiutki. W dużej mierze odpowiedzialność za realizację tego zadania przejęły więc pilskie media, przy czym wystarczy wspomnieć choćby Marka Mostowskiego, redaktora naczelnego Tętna Regionu, który swego czasu nazwał Piotra Głowskiego „Kazimierzem Wielkim naszych czasów”. Czy jednak takie poddaństwo może dziwić, wiedząc że córka redaktora naczelnego zatrudniona jest w Urzędzie Miasta Piły, a on sam co roku inkasuje całkiem spore sumki z tytułu współpracy jego bezpłatnej gazety z tą instytucją?

 

- Łączna kwota na przygotowanie i publikację materiałów informacyjnych o mieście w informatorze „Z pierwszej ręki”, miesięcznikach „Tętno Regionu”, „Na Głos”, „Nasze sprawy” oraz przygotowanie i wydruk materiałów promocyjnych w roku 2017 wyniosła 125 000 zł brutto – przyznaje Dorota Semenov.

 

Podsumowując, można więc powiedzieć, że Piotr Głowski na współpracę z mediami wydaje rocznie ok. 160 tys. zł. Nic bardziej mylnego – to tylko mała część tych wydatków. Gmina Piła ma bowiem także udziały w spółkach, takich jak Altvater czy MEC (obecnie część Grupy ENEA). Ma również swoje jednostki, jak MOSiR, Regionalne Centrum Kultury, Aquapark, Tarcza, TBS czy Tarpil. Ma w końcu także PRGOK, w którym odgrywa kluczową rolę i w którym najważniejsze stanowiska obsadzili ludzie Piotra Głowskiego. Właśnie wydatki PRGOK na media mogą przyprawić o największy zawrót głowy.

 

PRGOK

 

Jak wynika z przesłanego nam przez Jolantę Borkowską z PRGOK oświadczenia, tylko w dwóch poprzednich latach, a więc 2016 i 2017 Związek Międzygminny przeznaczył ponad 222 tys. zł na ogłoszenia w mediach. To sporo, biorąc pod uwagę fakt, iż obsługuje on ok. 200 tysięcy mieszkańców, którzy co miesiąc wydają 10 lub 15 złotych na wywóz nieczystości. Można więc powiedzieć, że każdy z nas tylko w ostatnich dwóch latach jedną złotówkę wydał nie na gospodarkę odpadami, a na media, w których ogłasza się PRGOK. Poniżej lista podmiotów, którym Związek Międzygminny we wspomnianym okresie przekazał najwięcej środków oraz – dla porównania - kwota przekazana w analogicznym czasie Tygodnikowi Nowemu.

 

35 030,40 zł – Na Głos

33 504,61 zł – Z Pierwszej Ręki

29 135,82 zł – Tygodnik Pilski

26 691,00 zł – Fakty Pilskie

25 104,30 zł – TV Asta

6 384,19zł – Tygodnik Nowy

 

INWEST PARK

 

Dużo mniej, choć i tak sporo środków, biorąc pod uwagę zakres działalności wydaje na media Inwest Park, czyli kolejny podmiot z wiodącym udziałem miasta. Ten najwyżej ceni najprawdopodobniej usługi TV Asta, która otrzymała ponad 8 tys. zł w minionych dwóch latach, a której właściciel przekazywał pieniądze na kampanię wyborczą Piotra Głowskiego, jak wynika z informacji przekazanych przez Państwową Komisję Wyborczą. Na kolejnych miejscach – a jakżeby inaczej – Tętno Regionu, którego redaktora naczelnego przedstawiliśmy już powyżej i „Z pierwszej ręki”, nazywane przez niektórych tubą propagandową prezydenta Głowskiego.

 

Wydatki w latach 2016-2017:

8 241,00 zł – TV Asta

3 997,50 zł - Tętno Regionu

2 025,81 zł - Z pierwszej ręki

0 zł – Tygodnik Nowy

 

MZK

 

Także pilski MZK nadspodziewanie mocno, jak na jakość prezentowanych materiałów oraz liczbę czytelników ceni sobie usługi Tętna Regionu. We wspomnianych latach redaktor Mostowski i spółka otrzymali blisko 9 tys. zł. W czołówce ponownie także „Z pierwszej ręki”.

 

Wydatki w latach 2016-2017:

8 900 zł – Tętno Regionu

7 920 zł – Tygodnik Pilski

5 395 zł – Z Pierwszej Ręki

0 zł  - Tygodnik Nowy

 

PILSKIE TBS

 

      Rekord dysproporcji pomiędzy poszczególnymi mediami bije jednak Pilskie Towarzystwo Budownictwa Społecznego, które na „Z pierwszej ręki” wydało ponad 15,5 tys. zł, czyli 3,5-krotnie więcej niż na drugie w tym zestawieniu … Tętno Regionu.

 

Wydatki w latach 2016-2017:

15 599,12 zł – Z Pierwszej Ręki

4 391,10 zł – Tętno Regionu

1 763,82zł – Tygodnik Nowy

1 709,70 zł – Tygodnik Pilski

 

SPÓŁKA WODNO-ŚCIEKOWA GWDA

 

Podobne dysproporcje i podobna czołówka w zestawieniu nadesłanym przez Spółkę Wodno-Ściekową „Gwda”. Również ona mocno ceni sobie współpracę z wydawaną we współpracy z Urzędem Miasta i samym Piotrem Głowskim gazetą „Z pierwszej ręki”, ponownie na drugim miejscu stawiając „Tętno Regionu”.

 

Wydatki w latach 2016-2017:

6 582,12 zł – Z Pierwszej Ręki

1 950,00 zł – Tętno Regionu

1 702,40 zł – Tygodnik Nowy

 

Łącznie wymienione wyżej podmioty w ciągu zaledwie dwóch ostatnich lat wydały na artykuły sponsorowane, ogłoszenia czy promocję w mediach ponad 300 tys. zł, a więc jeszcze więcej niż drugie tyle, ile Piotr Głowski z budżetu miasta. A trzeba jeszcze pamiętać, iż w zestawieniu nie zostały ujęte wydatki na ten sam cel np. MOSiR-u, Regionalnego Centrum Kultury, Aquaparku, Altvatera i innych podmiotów zależnych od prezydenta Piotra Głowskiego.

 

Zdecydowanym liderem w czerpaniu z publicznych pieniędzy jest „Z pierwszej ręki”. To bezpłatna gazeta, która co miesiąc trafia do skrzynek pocztowych pilan. Jej wydawanie sporo jednak kosztuje, dlatego też bilans wyrównują publiczne pieniądze. Z samych tylko wyżej wymienionych „Z pierwszej ręki” otrzymuje 63 tys. zł. Do tego należy doliczyć spory udział w torcie, który przekazuje bezpośrednio Urząd Miasta Piły. Jak zdradziła Dorota Semenov, to 125 tys. zł w podziale na cztery wydawnictwa. Wsparcie UM oraz pozostałych podmiotów dla tego tytułu wynosi więc łącznie grubo ponad 100 tys. zł rocznie.

 

Zresztą, jak nietrudno zauważyć, niektóre media pojawiają się w zestawieniu zdecydowanie częściej niż inne. Najciekawszy jednak jest brak logiki i przejrzystych zasad publikowania ogłoszeń czy artykułów sponsorowanych w tychże mediach. Raz najwięcej środków otrzymuje TV Asta, raz „Tętno Regionu”, a raz „Z pierwszej ręki”. Trudno więc wywnioskować jakimi kryteriami kierują się wyżej wymienione podmioty przekazując publiczne środki na ogłoszenia w mediach i artykuły sponsorowane. Gdyby kryterium było jedno, a więc liczba osób, do których można dotrzeć, wtedy lider zawsze byłby jeden, bo przecież tylko jeden z tych podmiotów może docierać do największej liczby czytelników czy widzów. Tymczasem w zestawieniu panuje totalny chaos, co wskazuje na to, że środki na reklamę w mediach przekazywane są uznaniowo.

Krzysztof Kuźmicz

 

 

 

 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

rolnik postępowy 23.02.2018 12:32
Osobiście uważam, że to nie garnuszek a żłób.

J23 23.02.2018 12:39
Każdy rolnik postępowy sam zapładnia własne krowy.

upadek Goliata 22.02.2018 10:16
No cóż. powiedzieć... Takie są prawa rynku. Gazety których poczytność spada na łeb na szyję nie mogą liczyć na to, że komuś będzie zależało na ratowaniu tych gazet dając pieniądze na promocję.

racja 22.02.2018 11:38
Zgadza się . Dlatego TN ratuje Starostwo a miasto nie chce.

buhaa 22.02.2018 09:18
Miasto płaci a powiat pewnie za darmo chce aby ich promowano :D

buhahahaha! 21.02.2018 21:19
redaktor Mostowski

hm 21.02.2018 09:33
Ciekawe czy takie zestawienie czytelnicy dostaną ile Starostwo wydaje.Czy dowiemy się że Starostwo płaci ponad 6 tys. red. Kusmiczowi za promocję na jego portalu a Tygodnikowi Nowemu 26,904 zł .A są media którym wcale nie płaci lub grosze tv Express czy radio eska

ja 21.02.2018 15:56
A cóż stoi na przeszkodzie, abyś zrobił takie zestawienie. Red. Kuźmicz posłużył się danymi, które każdy może uzyskać, więc do dzieła.

my 21.02.2018 21:13
A co stoi na przeszkodzie aby takie coś zrobić z danymi Starostwa ? Więc czekamy :D

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: Rychu z grobuTreść komentarza: O torbach jako miejscu narażonym na przysiadanie wielką dupą pisywał Mariusz Szalbierz w jednym z odcinków cyklu "Szydercy". Dawał rady, żeby czasem rozprostować, z pewnością sfałdowany organ, szczególnie po długim przesiadywaniu na tym szczególe anatomicznym.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:44Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: antysemiciTreść komentarza: Ostatni gest tych dwóch obrzępałów wskazuje, że mogą być pochodzenia semickiego, albowiem mają wydatne kciuki, co jest charakterystyczną cechą antropologiczną tej grupy etnicznej.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:38Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: kij bejzbolowyTreść komentarza: Redaktor z wiochy wydający ostatnie tchnienia swojego miesięcznika ulotki, jako wielbiciel wszelkich zdziczałych form muzycznych, mógłby pójść na całość i zainstalował sobie w portkach Sztywny Pal Azji. To by mu zapewniło powodzenie przy manipulacjach u zbiegu ud z każdej strony, szczególnie w razie spotkania Arkadiusza Kluka - pederasty w Grupy Stonewall.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 13:30Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: minus ujemny to plusTreść komentarza: lemanowicz nie jest zainteresowany problemami usztywniania części. Byłby kontent, gdyby dowiedział się o peregrynacji redaktora z wiochy na peryferiach do parku sztywnych jako trupa miejsca wiecznego spoczynku koło metrykalnego, ustalonego administracyjnie tatusia.Data dodania komentarza: 23.11.2024, 11:13Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: plus dodatniTreść komentarza: Informuje się starca lemanowicza o całkowitym braku erekcji... To stały fragment gry u impotentów intelektualnych.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 12:04Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: HefajstosTreść komentarza: Dobrym może być miejsce spoczynku Rycha we wsi zabitej kołkami i dechami i pałą ormowską domniemanego, niedookreślonego tatusia.Data dodania komentarza: 20.11.2024, 11:26Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.
Reklama
Reklama