Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
To trzeba wiedzieć:
Reklama

W Czarnkowie kolej na kolej

Jest duża szansa, że w 2029 roku dojedziemy pociągiem z Czarnkowa do… Poznania
W Czarnkowie kolej na kolej

     Złożenie podpisów na czarnkowskim dworcu zainaugurowało projekt przywrócenia komunikacji kolejowej na tej lokalnej, ale kiedyś istotnej linii. W piątek 6 października umowę dotyczącą przygotowania rewitalizacji trasy Czarnków - Rogoźno - Wągrowiec podpisali przedstawiciele Polskich linii Kolejowych z firmą IDOM. Całość zostanie zrealizowana w ramach programu KOLEJ +. 

    Podpisanie umowy pozwoli na realizację inwestycji, która także, a może przede wszystkim zapewni mieszkańcom, wygodne dojazdy pociągiem do Poznania. Jak stwierdził Andrzej Bittel, pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu to kolejny ważny krok ku przywróceniu połączeń kolejowych w północnej części Wielkopolski. Jak dodał, sam projekt to dowód na to, jak właściwe rozwiązania mogą umożliwić mieszkańcom wybór najdogodniejszych przejazdów pociągiem do stolicy regionu. Świadkami podpisania umowy byli miejscowi samorządowcy oraz parlamentarzyści z regionu. 

      Przypomnijmy, od ponad 30 lat linia służy wyłącznie do transportu towarowego. To ulegnie zmianie. Odcinek liczący 64 km przystosowany zostanie do przewozów pasażerskich i wyposażony będzie w nowe tory oraz urządzenia systemu sterowania ruchem. Powstanie łącznica, umożliwiająca ominięcie stacji Bzowo-Goraj, a tym samym szybsze przejazdy, bez konieczności zmiany czoła pociągu. Dzięki tej modernizacji pociągi będą mogły rozwinąć prędkość do 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie połączona ze zmodernizowaną już linią Poznań - Piła. I tak, w niedługiej przyszłości z Czarnkowa do stolicy Wielkopolski można się będzie dostać w ciągu 1:40 h. W ramach projektu zmodernizowane zostaną także perony w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace uwzględnią także stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości pojawią się nowe przystanki: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.

      - Zaczyna się nowy rozdział w rozwoju Czarnkowa – stwierdził Andrzej Tadla burmistrz Czarnkowa, dziękując wszystkim, którzy pomogli lub przyczynili się do wdrożenia tego projektu. - Jestem przekonany o celowości i potrzebie rewitalizacji kolei nie tylko w naszym mieście. Dziś rozpoczyna się dzieło, które można śmiało można nazwać „Czarnkowskim oknem na świat”.

      W piątek Polskie Linie Kolejowe S.A., podpisały umowę z firmą IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. na opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego w ramach projektu. Całość dokumentacji ma zostać ukończona do 2026 roku, a zakończenie robót budowlanych na przełomie 2028 i 2029 r. Wartość całej inwestycji szacowana jest łącznie na około 600 mln złotych netto. 

      Według wicestarosty Włodzimierza Ignasińskiego dla miejscowych pracowników, studentów, uczniów, a także dla biznesu to bardzo ważna inwestycja. - W czasie, kiedy mamy problemy z komunikacją autobusową, ta linia stwarza nowe perspektywy i odsuwa nas od wykluczenia komunikacyjnego. Dla Powiatu jest to priorytet, będziemy ją wspierać. 

      Głos zabrali także posłowie na sejm RP Krzysztof Czarnecki i Marcin Porzucek. - Wiele lat mieszkańcy czekali na odbudowę tej linii kolejowej. Marzenia się spełniają – stwierdził Krzysztof Czarnecki. - Decyzja o jej sfinansowaniu wpisuje się w program rządowy „Kolej +”. Ta linia będzie służyła nie tylko mieszkańcom Czarnkowa. Beneficjentem tej inwestycji będą też samorządy… Zaś Marcin Porzucek dodał - Zapowiadaliśmy reaktywację tej linii. Dziś stawiamy pierwszy krok Determinacja samorządu Czarnkowa doprowadziła do tego, że jesteśmy dziś na tym dworcu. Przywracamy to, co wcześniej się sprawdzało i niepotrzebnie zostało zarzucone. 

Pik

 

 

 



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: o pospolitościTreść komentarza: Uważam, że tłuszcza czytelników dzieł Noski uzna jego pisaninę za w pełni poprawną co do stylu, szyku i ortografii. Bo jak to, żeby magister polonistyki i po jakichś dogrywkach podyplomowych mógłby popełniać ortograficzne błędy pospolite?Data dodania komentarza: 26.04.2025, 17:39Źródło komentarza: Kult kłamstwaAutor komentarza: o sitwachTreść komentarza: Konsekwencją ustalenia, że prywatny akt oskarżenia został podpisany przez kogoś zewnętrznego względem osoby uchodzącej z autora/autorkę jest prosty wniosek, że aktu oskarżenia nie ma. Jest za to konstatacja, że osoba podszywająca się pod autorstwo na policji i przed sądem jest przestępcą. Nikt jej nie ścigał. Bo jak ścigać kogoś z sitwy?Data dodania komentarza: 26.04.2025, 17:28Źródło komentarza: Kult kłamstwaAutor komentarza: Wawelska koło ŻabkiTreść komentarza: Za to Pani Krysia mimo, że bez czerwonego berecika, nadal urocza.Data dodania komentarza: 26.04.2025, 11:51Źródło komentarza: Historia Piły i okolic w najnowszych książkach Zbigniewa NoskiAutor komentarza: pytakTreść komentarza: czy towarzysz druh kapusta Wiktor w swojej robocie wykonał 191 kartek donosów? czyli o 191 kartek więcej niż Kmicic?Data dodania komentarza: 26.04.2025, 11:42Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: ormo czuwa teżTreść komentarza: Czuwanie, to specjalność harcerzyka tw Wiktora, Janka rowerzysty.Data dodania komentarza: 24.04.2025, 19:59Źródło komentarza: "Szydercy" - odcinek 22.Autor komentarza: obserwator pilskiTreść komentarza: Kazek Posada alias Aleksander Radek nadal ożywia swoją obecnością zasoby sławy i chwały Tygodnika Nowego, mimo, że już odszedł był na zielone łąki niebieskie. Ale w ostatnim numerze Tygodnika Nowego tkwi w stopce redakcyjnej jako Zbigniew Noska.Data dodania komentarza: 18.04.2025, 19:03Źródło komentarza: Historia Piły i okolic w najnowszych książkach Zbigniewa Noski
Reklama
Reklama